Finska drömmar

Ibland undrar jag om det står riktigt rätt till på hjärnkontoret, om jag verkligen har alla koppar i skåpet eller en skruv lös. Något måste ju vara knas när man vaknar upp på morgonen och inser att man drömt om finska ord. Ja, just helt enkelt långa, obegripliga och outalbara finska ord i fet stil mot vit bakgrund. Lite sneda var orden också. Jag blev alldeles stressad av de där orden och hoppas sannerligen de låter bli att hemsöka mina drömmar igen.

FInska ord är roliga, i verkligenheten alltså. I alla fall de korta orden. Lägg till ett "i" på slutet av ett svenskt ord och tada! du snackar finska. Ett par exempel:

posti - posten
dilli - dill
vini - vin
yxi - yxa - nä, skojar bara :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0