Jag kan "gör-det-själv"

Jag berättade häromdagen om mitt smärre byggprojekt i köket. Efter att förra måndagen inhandlat rätt typ av pluggar samt lite trådbacksstativ och hyllplan på IKEA så hade jag allt jag behövde för att fortsätta. 

I lördags tog jag slag i sak (trots baksmälla). Efter flera timmars stånkande och svettande kunde jag stolt betrakta min nya arbetsbänk med trådbacksförvaring undertill och konsolhylla ovantill. Efter andra borrhålet kändes det som jag inte gjort annat än borrat. Lyckades till och med använda den som skruvdragare. Hyllorna blev till och med raka (har ju köpt ett vattenpass också så klart, ett magnetiskt). Jag blev riktigt nöjd med resultatet och måste säga att jag känner mig lite duktig som klarade detta utan att ens ha rådgjort med en karl (bortsett från kollegan jag stötte på på Claes Olsson och hjälpte mig köpa borrmaskin).

Jag är fortfarande lite osäker på hyllornas hållfasthet dock. Jag har inte fullt förtroende för de där gipspluggarna och att jag faktiskt lyckats fästa dem rätt. Alltså det är väl bara att skruva i skruven till det tar stopp? Jag har därför inte vågat ställa upp kokböckerna än för jag har för mitt inre målat upp ett skräckscenario där väggskenorna lossnar och hela fadderullan rasar i golvet och krossar min lilla vinsamling i fallet. Men jag antar att det får bära eller brista helt enkelt.

Inte nog med hylluppsättning. Jag slipade och ner och oljade ett soffbord i jakaranda som jag köpt på Blocket. Ytan blev väldigt fint, men tyvärr alldeles för rödbrun. Jag hade nog önskat ett mer bara brunt träslag, det här skär sig lite mot de andra trämöblerna i rummet. Så det lutar åt att jag säljer det igen. Kanske till och med med vinst, det är ju mycket finare nu än när jag köpte det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0