Att flyga "koldioxidneutralt"

Intresserad av natur och miljö som jag är läste jag i DN häromdagen om deras samarbete med den brittiska miljöfonden Climate Care vilket innebär att man kompenserar koldioxidförbrukningen från flygresor genom att investera  pengar i miljö- och klimatprojekt. Sådana här koncept verkar bli allt vanligare till exempel använder sig både British Airways (har jag för mig) och DHL av liknande beräkningsmodeller för koldioxidkompensation. 

På siten nedan kan man som privatperseon beräkna hur mycket koldioxid en viss flygresa förbrukar och sedan donera en uträknad summa pengar för att kompensera den förbrukningen:

http://www.climatecare.org/dagens/index.cfm


Jag tycker det här är en jättebra idé och kommer försöka göra detta när jag flyger i fortsättningen. Nästa vecka ska jag flyga till Bryssel och det kommer att kosta mig 71 kr att kompensera så det är inga jättesummor som krävs för att kunna känna sig lite bättre till mods.

 


Kommentarer
Postat av: Henrik

Bra tanke! Men summan man ska betala blir faktiskt löjligt låg - som exempel kan man nämna att priset på bensin (vanlig "bra" bilbensin) borde ligga på 25-30 kronor litern för att kompensera för de skador (och tillväxtbortfall) som ekologiska ekonomer räknar med att den mänskliga temperaturökningen står för. Så betala dina 71 kronor, det är bättre än inget, men flyga är egentligen helt värdelöst :/ Plus, hur kompenserar man för arter och habitat som försvinner etc.? Det blev en riktig korstågskommentar detta, haha..

2007-02-15 @ 10:28:32
URL: http://novembergud.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0