Fredagsångest

Har upptäckt att jag som singel lider mer av fredagsångest än söndagsångest. Jag gillar att inte ha alltför mycket bestämt inför helgen och när man är i ett förhållande är det ju mysigt att bara vara hemma och göra "ingenting" tillsammans om man inte har något annat för sig. Däremot är det inte alls lika roligt att sitta hemma ensam en fredag eller lördag kväll. Så framåt torsdagen får jag lite panik om jag inser att helgen i kalendern är alldeles tom. Så försöker jag ordna saker i sista minuten att göra med kompisar utan att för den sakens skull pracka mig på dem eller erkänna att jag, om de är busy, får vara ensam. Lite stolthet har jag ändå och vill inte heller bli något "charity-case". Det är dock inte alltid hemskt att vara ensam, jag börjar vänja mig och försöker att aktivera mig även utan sällskap. En annan anledning till att det är trist att inte göra saker på helgen är att man ju inte direkt ökar sina chanser att träffa nya människor. Men jag misströstar inte...... inte än i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Mackan

Ett litet, men naggande gott, tips när det gäller att bearbeta fredagsångesten är att sluta tänka i negativa termer. Du är inte ensam. Du är själv! Det är en stor skillnad mellan dessa termer, där 'själv' är ett mer aktivt och självvalt tillstånd.

2007-02-07 @ 07:24:26
URL: http://samtid.blogg.se
Postat av: Brorsan

Jag håller med... Ensam kan man ju faktiskt vara även om man är två. Goda råd från det bästa namnet!

2007-02-08 @ 02:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0