Lyckad 30-årsfest

I lördags gick min födelsedagsfest av stapeln. Lokal för evenemanget var ett båtskjul precis vid vattnet. I två hela dagar hade jag skrivit listor, handlat mat, köpt sprit, läst recept, beräknat mängder, hackat lök, marinerat kött, rullat biffar, stekt bacon, snoppat jordgubbar, burit bord, diskat glas, fryst in is och blandat såser.

Menyn för kvällen såg ut som följande:
  • Välkomstbål med smultronbubbel, rabarber, citron, apelsin och blodgrape
  • Chorizo och parmaskinka
  • Tomat, basilika och mozzarellasallad
  • Fänkål- och chilimarinerade, grillade kycklinglår
  • Kryddiga lammfärsbiffar, också de grillade
  • Färskpotatissallad med kronärtskocka, gröna bönor, citron och bacon
  • Tomattabouleh gjord på couscous
  • Exotisk mangosås
  • Citron- och kaprissås med bladpersilja
  • Grönsallad
  • Brödbullar bakade av mormor
  • Framungsbakat bröd från Klöverträsk
  • Halloncheescake
Det var en utmaning att laga mat till 25 personer och det visade sig att jag beräknat mängderna lite väl generöst då maten säkert räckt till ett helt kompani. Potatissalladen fick jag blanda till i en 20-liters murarhink och ni kan ju tänka er hur sorgligt det var att hacka 12 lökar.

På festdagen stod regnet som spön i backen till en början, men lagom till att gästerna anlände sprack himlen upp och solen värmde gott resten av kvällen. Festen blev på alla sätt en succé. Maten blev god, drycken räckte, myggen höll sig borta, vänner och familj roade sig tillsammans med nöje, ingen blev stupfull, inget gick sönder, papegojan Rita bajsade inte på någons axel, presenterna var fantastiska och det blev mycket sång och prat.

Jag kan inte beskriva hur bra det känns. Jag är så nöjd och glad att alla verkar ha haft det jättetrevligt. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad som har sådan härlig familj och underbara vänner. Det var väl värt allt arbete, svett och stress. Jag måste ha fester oftare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0