Nu börjar julhetsen....

...på riktigt. Fast många butiker plockade ju fram julgrejorna för flera veckor sedan. Julgranen kom upp på Odenplan för över en vecka sedan, visserligen utan belysning än, men ändå. Den här konsumtionshysterin inför julen verkar bara bli värre och värre för varje år. Julklapparna ska helst kosta tusentalskronor. Jag blir lika chockad varje år när "årets julklapp" utses. Förra året var det visst en platt-tv. Hur många har råd att ge bort en sån?

Jag läste i DN att 24 november i flera länder utsets till "Buy nothing day". Jag gillar den tanken. Men det borde vara fler dagar än en om året som är det. Om inte butikerna var öppna jämt och ständigt kanske vi inte skulle konsumera lika mycket.

Jag gillar inte julen längre - för mycket stress, krav och pengar involverade. Kan man inte bara umgås och njuta av god mat och dryck och ge varandra väl uttänkta julklappar som faktiskt visar att man engagerat sig lite. Dessutom har jag nog en längtan att få fira jul på ett annat sätt än vad min familj gör, men så länge jag inte har någon egen familj är jag "fast" i släktens traditioner. Därför känns det extra skönt att jag ska åka bort över julen i år. Vilket inte innebär att jag för den sakens skull slipper undan helt - jag ska hälsa på min mamma innan jag åker jag misstänker att julklappsbyte förväntas. Jag mår dåligt av att inte leva upp till förväntningar så det är nog bäst att skaffa lite julklappar ändå.


Kommentarer
Postat av: E

"buy nothing day" verkar som en bra idé

2007-11-23 @ 13:05:26
URL: http://emilias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0