Vitrinskåp

Ibland tänker jag på möbler. Det är intressant att fundera över hur olika möbler fyller olika funktioner i hemmet. I och med att våran livsstil och våra vanor förändras så ändras också funktionsbehovet av våra möbler. Pottskåp tillhör inte direkt det normala möblemanget nu för tiden. På 50-talen var det vanligt med kombinerade möbler - en bokylla med en uttdragbar skrivbordsskiva, ett soffbord som går att höja upp och fälla ut så det blir ett matbord. Jag antar att detta var praktiskt i trångbodda hushåll.

Möbeln som utlöste de här funderingarna var vitrinskåpet. Jag är på jakt efter en begagnad bokhylla till min hall och har därför kikat runt på Blocket ett par gånger. Det var där jag såg oändliga variationer på vitrinskåp från 60-talet och framåt. Vem vill inte ha möbeln som är en kombinerad bokylla, tv-möbel och vitrinskåp. Självklart med belysning. Det belysta vitrinskåpet som möjliggör att man så tjusigt kan visa upp sina vackra glas och fina porslin för besökare. Det är ju viktigt att visa upp vad man har och det har knappast ändrats med tiden (tvärtom nästan). Fånig funktion tycker jag. Belysta glasmontrar hör hemma i museum, inte i hemmet. Så det så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0